Gyerekkuckó

Publikálva augusztus 29th, 2019 | által Hello_Soroksar

Nyári tanulás? Csillagos ötös!

Tanuljon-e nyáron a gyerek? A kérdés mindig megosztó volt, és bizony az is maradt. Számos történetet ismerünk pedagógusok, szülők által kijelölt, túlzó mennyiségű, kötelező nyári feladatokról, szeptemberre kifárasztott gyerekekről. Ahogy persze láthatunk az iskolai feladatoktól felszabadított, ám mégis állandóan unatkozó, ellustult, a vakációban magukra hagyott gyerekeket is. A nyári tanulás témájában a mindent és semmit között egy arany középúton invitáljuk „nyári sétára” az augusztusi Gyerekkuckó olvasóit. A játékokat, a játékos tevékenységeket a főbb képességek, készségek fejlesztési lehetőségeivel és esetenként a nehézségi szintek megjelölésével adjuk közre. Jó mulatást!

Zsémbes zsiráf és a többi állat (szókincs, nyelvi lelemény, érzelmi intellektus, fantázia fejlesztése)

Minden állat nevének első kezdőbetűjéhez kitalálhatunk egy szintén ugyanazzal a betűvel kezdődő tulajdonságot. Ha többen játsszuk, körbe is mehet a feladvány. Valaki mond egy állatot, pl.: ló. Megkérdezi: Milyen ló? A mellette lévő megválaszolja a saját ötlete szerint. Mondjuk, lila ló.
Emelt szint 1.: Csak emberi tulajdonságokat találunk ki. pl.: szerelmes szúnyog, gőgös gazella, zsémbes zsiráf stb.
Emelt szint 2.: Rossz és jó tulajdonságot is mondunk. pl.: követelőző kutya – kedveskedő kutya, sértődékeny sün – segítőkész sün stb.

Beszédes nevek, nevekben jellemek (türelem, nyelvi ötletesség, szókincs, logikus gondolkodás fejlesztése)

Ha semmi más nincs velünk egy olyan helyzetben, ahol várakoznunk kell, vagy éppen napozunk a strandon, vegyünk elő egy határidőnaplót. Vidám nyelvi játék lehet belőle! Valaki mond egy dátumot. Kikeresve a napot – 09. 28. – felolvassuk az aznapi névnapot: Vencel. Milyen gyerek Vencel? Verekedős. vidám, variáló, vetélkedő, veszélyes stb.

Két lábon járó GPS (térben való tájékozódás, olvasási készség, önbizalom fejlesztése)

Nem érdemes kihagyni az olvasás és az irányok gyakorlásához, hogy jártunkban-keltünkben a gyerekeink olvassák el az utcaneveket, a jól ismert részeknél pedig ők mondják, hogy „a következő saroknál forduljon balra”.

Sms-írás (nyelvhelyesség, helyesírás, pontosság, szem-kéz koordináció fejlesztése)

Igen, ez az egyszerű dolog is fejlesztő hatású lehet. A témához, az írás apropójához improvizáljunk!

Befőttesüvegek felcímkézése, fedőlapok díszítése (íráskészség, türelem, szépérzék, segítőkészség fejlesztése)

Minél kisebb a gyerek, annál nagyobb címkét és annál vastagabb íróeszközöket biztosítsunk. A legkisebbek rajzolhatnak is!

Képeslapírás (fogalmazókészség, íráskép, szépírás, érzelmi nyitottság, magabiztosság fejlesztése)

Bár régen nagyobb hagyománya volt, most is mindenütt árulnak postai úton küldhető képeslapokat. Garantáltan megörül a lapnak és a kézzel írott ákombákomoknak a nagyi, a szomszéd, a baráti család, és a kedvenc tanító néninek is milyen jólesik majd az üdvözlet, még ha a címét nem is ismerjük és emiatt az iskolába küldjük a képeslapot.

Irány a bolt! (irányított figyelem, írás-, olvasás-, számolási készség, emlékezet, gondolkodás, segítőkészség fejlesztése)

Tudjuk, mivel jár, ha bevásárlólista nélkül indulunk el a boltba. Mindig lemarad valami! Ilyen gondunk nem lesz, ha egy ügyes kis segítség leírja nekünk, mit kell megkeresnünk az üzletben. Az akciós újságokból megtudhatjuk az idénygyümölcsök, zöldségek árát. Már otthon lehet elmélkedni, vajon mennyibe kerül valamiből fél, másfél, két kiló. Vagy hogy ezer forintért mennyit adnak valamiből. Elég lesz? Kevés lesz? Vagy túl sok? Az üzletben majd lemérjük.

Lángosmatek (magabiztosság, pontosság, figyelem, számolási készség, kitartás, gazdasági tájékozottság fejlesztése)

A lángost nem adják ingyen a strandon sem. Kérjük meg a gyerekeinket, hogy járjanak utána egyedül az áraknak. Hozzák a hírét, mi mennyibe kerül. Jegyzeteljék ki az árakat, mert mi kivételes módon a strandtörülközőről fogunk rendelni. Ha összeírták, ki milyen lángost kér, kalkuláljanak, összesítsenek. Csak annyi pénzt adjunk, amennyit kimatekoztak. A kígyózó sor miatt garantáltan megfontolt és pontos lesz a számítás.

Emelt szint: A nagyobbaknak izgalmas lehet, hogy a sima lángos mennyivel, illetve hány százalékkal olcsóbb, mint a többi. El lehet gondolkodni az árrésről, a napi forgalomról és a felmerülő rendszeres költségekről is.

Sütimester (olvasásértés, gondolkodás, pontosság, figyelem, folyamatértés, türelem fejlesztése)

Az online receptgyűjteményből vagy szakácskönyvből való süteményrecept csak akkor válik süteménnyé, ha valaki pontosan követi a recept hozzávalóit és kiméri a mennyiségeket. Ez már több, mint a kis kukta feladata. Ez valódi felelősség!

Tanuljon? Ismételjen?

Nyugodtan. Nem tilos. Főleg, ha kedve is van hozzá, hogy elővegye az elmúlt tanév füzeteit, munkafüzeteit, könyveit, szószedeteit. Akkor pedig kifejezetten praktikus tanulni, ha ezt az iskola nyomatékosan elvárja, a feladott nyári házi feladatokat pedig tanévindításkor számon kéri. Ne engedjük, hogy az utolsó napokra maradjon mindaz, amit egész nyáron kisebb adagokban meg lehetett volna tenni. Ha nincs kedve, akkor a nyári tanulás, ismétlés az ötletességünkön, néha egy kilátásba helyezett jutalmon is múlik (bringázás, közös szerelés, vásárlás, sütisütés, fagyizás, cimborák áthívása, mozizás, strandolás, együtt játszás, kertészkedés, kézműveskedés). Inkább élményekkel, mintsem tárgyakkal lelkesítsünk. Ha nagyon nincs kedve, mondja meg, mikor teszi meg azt, amitől most vonakodik. Ragaszkodjunk a következő határidő betartásához. Ha készen van, dicsérjük meg a türelmét és a szorgalmát.

F. Csáki Orsolya


A szerzőről



Vissza a tetejére ↑
  • A szerkesztő

    Tegyük most félre a pártszimpátiánkat, és emlékezzünk vissza a Fidesz 2002-es választási szlogenére, ami így hangzott: A jövő elkezdődött. Miért volt annyira jó ez a plakát, ez a pusztába kiáltott szó? (A szlogen kelta kifejezés, jelentése pusztába kiáltott szó – a szerk.) Nemcsak azért, mert energikus és majd szétveti a bizakodás, az optimizmus, és mindenki azt gondol bele, amit akar, hanem mert az üzenete sem éppen utolsó. „Amit ma megértünk, felfogunk, elhatározunk vagy teszünk, attól nemzedékek jövője függ”, hiszen mindig az eljövendő nemzedék aratja le a jelen terméseit, mint ahogyan a múlt vetéseit a jelenkor takarítja be.      Tovább…

  • Archívum

  • Legutóbbi hozzászólások