Életmód

Publikálva május 1st, 2019 | által Hello_Soroksar

Együnk magokat!

A dió és a mogyoró mellett már nálunk is egyre népszerűbbek a távoli tájon termő, egzotikus csonthéjasok, a kesudió, a paradió vagy a pekándió. Nemcsak azért érdemes rendszeresen fogyasztani őket, mert finomak, hanem mert rendkívül egészségesek is.

A dió és társai az emberi szervezet számára sok hasznos tápanyagot, fehérjéket, rostokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, valamint nem elhanyagolható mennyiségű zsírsavat tartalmaznak. Utóbbiból adódóan kalóriatartalmuk is elég magas, bár ezt zsírsav-összetételük ellensúlyozza, a diófélék legtöbbje ugyanis igen nagy arányban tartalmaz egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírokat. Ezek fogyasztása összefügg a „rossznak” is nevezett LDL-koleszterin alacsonyabb szintjével, ebből adódóan pedig a szív-érrendszeri betegségek, például a szívroham kisebb kockázatával. Nemcsak a telítetlen zsírok járulnak hozzá a magvak szívvédő hatásához, hanem egyes, bennük található vitaminok, ásványi és egyéb anyagok is. Ilyen például az antioxidáns hatású E-vitamin és szelén, a magas vérnyomást csökkenteni képes magnézium, az arginin nevű aminosav, amely segít enyhíteni az artériák gyulladását vagy a szterolok. A diófélék magas rosttartalmuk miatt is az egészséges kategóriába sorolhatók, az emészthetetlen növényi alkotórészek fontos szerepet játszanak a bélrendszer működésében, a koleszterinszint csökkentésében és a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében. Utóbbi hatáshoz kutatások szerint a diófélék már említett gyulladáscsökkentő hatása is hozzájárul. Fogyókúra esetén is fogyaszthatók, természetesen túlzásba vinni nem szabad! Azzal viszont biztosan csak jót teszünk, ha a gyerekeknek édesség helyett dióféléket adunk nassolni.

Dió: Gazdag élelmi rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban (vas, magnézium, kalcium, kálium, foszfor, cink, réz, mangán, szelén). A diófélék tartalmaznak a rák-, illetve a szívbetegségek kialakulásának megelőzését igen hatékonyan segítő antioxidánsokat és E-vitamint is. Nagy mennyiségben vannak benne kedvező élettani hatású omega-3 zsírok, melyek az emberi szervezetben csökkentik a nem kívánatos triglicerid-szintet, valamint a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Segít megőrizni a vérerek rugalmasságát, vértisztító, serkenti az emésztést, ugyanakkor bélféregűző hatásáról is ismert. Nagyon hatékony gyomor- és bélhurut ellen. Kutatások kimutatták, hogy a diófogyasztás nőknél csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegséget is.

Mogyoró: A héjas termésűek között a legmagasabb zsír és kalóriatartalommal rendelkezik. Rendszeres fogyasztásával a sejtek energiatermelését is elősegíthetjük, valamint a szívproblémák kockázata is jelentősen csökkenthető.

Mandula: Fehérjeértéke jóval magasabb, mint a dióé, de hasonló tápanyagtartalmú. B- és C-vitaminban gazdag, jelentős a kálcium- és foszfortartalma. Kellemes illatát az amigdalin nevű vegyület adja. A mandulát főleg nyersen fogyasztjuk, gyomorsavmegkötő hatása miatt gyógyhatása sem elhanyagolható. A mandulabélt sütő- és édesipari termékekben is használják, legelterjedtebben a marcipánkészítés alapanyagaként.

Kesudió: Rezet, káliumot, vasat, cinket, magnéziumot, foszfort, triptofánt, telítetlen zsírokat, fehérjét tartalmaz. A kesudióban található zsírok 75 százaléka telítetlen, amelynek nagy része olajsav. Ugyanez a szív, érrendszert védő olajsav található az olívaolajban is. Cukorbetegeknek ajánlott alacsony zsírtartalmú ételek mellett telítetlen zsírsav bevitele, mert ezzel csökkenthető a triglicerid-szint, amely összefügg a szívbetegségek kockázatával. Tudjuk, hogy a kálium és a telítetlen zsírsavak egyaránt fontosak a szív, érrendszer számára. Csökkenti az éhséget, így a bevitt kalória mennyiségét is.

Paradió: A természetben a szelén legtöményebb formában a paradióban van jelen. Már egyetlen szem paradió is 120 µg szelént tartalmaz, ami tízszer több, mint bármely élelmiszer szeléntartalma, és a napi ajánlott mennyiség mintegy kétszerese.


A szerzőről



Vissza a tetejére ↑
  • A szerkesztő

    Tegyük most félre a pártszimpátiánkat, és emlékezzünk vissza a Fidesz 2002-es választási szlogenére, ami így hangzott: A jövő elkezdődött. Miért volt annyira jó ez a plakát, ez a pusztába kiáltott szó? (A szlogen kelta kifejezés, jelentése pusztába kiáltott szó – a szerk.) Nemcsak azért, mert energikus és majd szétveti a bizakodás, az optimizmus, és mindenki azt gondol bele, amit akar, hanem mert az üzenete sem éppen utolsó. „Amit ma megértünk, felfogunk, elhatározunk vagy teszünk, attól nemzedékek jövője függ”, hiszen mindig az eljövendő nemzedék aratja le a jelen terméseit, mint ahogyan a múlt vetéseit a jelenkor takarítja be.      Tovább…

  • Archívum

  • Legutóbbi hozzászólások